Dag 5, Kantelen - Reisverslag uit Rødekro, Denemarken van Johann - WaarBenJij.nu Dag 5, Kantelen - Reisverslag uit Rødekro, Denemarken van Johann - WaarBenJij.nu

Dag 5, Kantelen

Blijf op de hoogte en volg Johann

28 Mei 2014 | Denemarken, Rødekro

Zeltplatz Bauer Jensen – Camping Uge (60km)
Gisteravond hebben we besloten dat de etappes net iets te lang zijn. We komen vrij laat aan op de campings dus voor vandaag is bedacht de route korter te maken en uiterlijk om 4 uur een camping te zoeken.
Na ongeveer 15 km gereden te hebben komen we aan in het plaatsje Tarp. Rob besluit teveel herrie in zijn fiets te horen en begint met Elmi te sleutelen om het vervelende geratel op te lossen.
Na een uur is ongeveer de hele fiets uit elkaar geweest, maar het geratel is nog niet verdwenen. Elmi had direct gevraagd of het niet het vliegwiel was, maar volgens Rob kon het dat niet zijn want die had hij zelf de laatste keer in elkaar gezet. Uiteraard was het dus wel het vliegwiel, althans daar leek het op.
Het ratelen is weg en we kunnen weer op weg. Rob rijdt achteruit op het voetpad om naar het verlaagde inritje te sturen. Elmi roept “Stop!”, maar Rob denkt “echt niet!”. Vervolgens dondert zijn rechter wiel van de stoeprand en kantelt hij. Ondersteund met één hand blijft hij schuin hangen, maar kan geen kant op. Mooi moment om een foto te maken. Hij wordt weer overeind gehesen en we kunnen weer door.
100 meter verder merkt Joyce dat ze een lekke band heeft en roept “Lekke band”. Door wat miscommunicatie rijdt de groep, behalve Victor, door. Joyce stopt schuin op een helling en doet tijdens het uitstappen Rob na door te kantelen. Alleen valt Joyce wel uit de fiets. Dat kon er ook nog wel bij. Victor haalt de groep terug en in de kou (het is droog, maar de wind is hard en van een veel te lage temperatuur) wordt de band gerepareerd. In die tussentijd haalt Gerrit een overmatig grote doorn uit zijn voorband. Ik hoor PSST, maar volgens Gerrit blijft de band stil.
We rijden door om boodschappen te doen. Terwijl de boodschappen bij elkaar gezocht worden, zoekt Elmi alvast een camping op, want het begint al laat te worden. Zodra we wegrijden merkt Joyce dat nu een andere band van haar leeg is gelopen. Deze wordt snel gerepareerd en komen aan bij de grens met Denemarken. Hier eten we wat.
De laatste 20km naar de camping verloopt verder zonder problemen. Terwijl de wind gaat liggen en de lucht blauw kleurt, ziet Gerrit dan zijn voorband uiteindelijk toch leeg is gelopen.