Dag 23 (kayak dag 2), uit de boot - Reisverslag uit Spjelkavik, Noorwegen van Johann - WaarBenJij.nu Dag 23 (kayak dag 2), uit de boot - Reisverslag uit Spjelkavik, Noorwegen van Johann - WaarBenJij.nu

Dag 23 (kayak dag 2), uit de boot

Blijf op de hoogte en volg Johann

15 Juni 2014 | Noorwegen, Spjelkavik

Vemøya – Ytste Skotet (Museum boerderij Sunnmøre) (24km)
We hebben een lange tocht voor de boeg vandaag (letterlijk), dus we gaan vroeg uit de veren. We stappen zonder problemen in de kayaks en hebben de wind mee (letterlijk). Na een stukje rustig peddellen komen we bij een oude boogbrug aan. Jammer dat iets daar achter een nieuwe boogbrug staat. Tijd om een foto te nemen heb ik niet. Door de getijden ontstaan tussen de verschillende eilandjes getijde-stromingen. Hier dus ook. We hebben de stroom mee, dus knallen met bijna 15km/h onder de bruggen door. Leuk om te zien dat overal kleine draaikolken en paddestoelen in het water ontstaan (nee, niet diegene die je kan opeten). Iets verder krijgen we onder een klein bruggetje door weer een stroming. Deze gaat alleen de verkeerde kant op en stroomt best hard. Koen probeert even om de stroom te trotseren, maar hij verliest het van de stroming. We brengen de kayaks op het droge en sjouwen ze naar de andere kant van de weg. Dat is best een behoorlijke onderneming, want de kayaks zijn inclusief bagage bijzonder zwaar. Aan de overkant zien we een mooie plek om te lunchen dus nu we toch uit de kayaks zijn maken we daar ook gebruik van. Tegen de tijd dat we klaar zijn met de lunch en we weer in de kayaks zitten, zien we dat de stroming bijna is verdwenen. Waarschijnlijk hadden we nu er wel tegenin kunnen kayakken. Voor de zekerheid maar niet geprobeerd. We peddellen een redelijk breed fjord over en aan het eind van de dag meren we bij een steile wand aan. Er staat een steigertje en vanaf daar gaat een paadje loodrecht omhoog, de berg op. Om hier aan te leggen moeten we gebruik maken van de peddelbrug. Je gebruikt de peddel dan als brug tussen land en kayak. Heel simpel. Je legt je peddel achter jezitting en zo ver mogelijk op het land. Je houdt de peddel achter je rug vast, samen met de rand van de kayak. Met je andere hand hou je de peddel zo ver mogelijk aan landzijde vast, je gaat achter je zitting op de kayak zitten terwijl je richting land leunt. Je gooit één been aan wal terwijl je richting land leunt en je stapt zonder problemen uit. Als je tussen die stappen door denkt, “hé, ik leg die peddel even iets anders neer!”, heb je kans dat je de kayak ineens aan de onderkant kan inspecteren. Vanuit het water bedoel ik dan. Vanuit eigen ervaring kan ik zeggen, die onderkant ziet er best nog goed uit en het water in het fjord is helemaal niet zo koud. Affijn, droge kleren aan en het pad op om 250m te klimmen naar een museum boerderij. De boerderij is onderdeel van Sunnmøre, een verzameling van ongeveer 12 verschillende musea in de omgeving. De boerderij wordt onderhouden door een jong Fins stel. We krijgen daar de Noorse variant van Gentse waterzooi, maar dan met (stok)vis in plaats van kip. Matjes hebben we niet meegenomen, er liggen matrassen voor ons klaar, waar we dankbaar gebruik van maken.