Dag 52 (GBSR 9), Finse ligfietsers - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Johann - WaarBenJij.nu Dag 52 (GBSR 9), Finse ligfietsers - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Johann - WaarBenJij.nu

Dag 52 (GBSR 9), Finse ligfietsers

Blijf op de hoogte en volg Johann

14 Juli 2014 | Estland, Tallinn

Espoo – Tallinn (41 km)
Het is vandaag een soort van rustdag. We blijven zeker niet op dezelfde camping, maar de afstand stelt niet veel voor. Het aantal Finse ligfietsers (velomobielen en open liggers) neemt toe, de totale groep wordt steeds groter. De Finnen begeleiden ons naar het centrum van Helsinki, ongeveer 25 á 30 km van de camping vandaan. We gaan voornamelijk over binnendoor weggetjes en fietspaden. Ook gaan we over een onverhard fietspad, maar doordat dit pad al meer dan 80 jaar intensief wordt gebruikt, lijkt het alsof je over een asfaltweg rijdt. Als je achterin de groep rijdt merk je alleen wel dat dit asfalt toch wat stoffig is.
In Helsinki bij het muziekcentrum aangekomen zetten we de fietsen in een circel neer, met de achterkanten naar het midden gericht. Zo is het makkelijker de fietsen in de gaten te houden en kunnen langslopende individuen minder makkelijk zomaar in een fiets gaan zitten.
Met Kees en Pier loop ik door de stad. We komen er al snel achter dat deze stad niet de boeiendste stad is van de hele tour. We zijn dan ook snel uitgekeken en gaan via de baseliek en souvenirwinkels weer terug naar de fietsen. Ik heb speciaal mijn zilveren matje, die normaal gesproken onder mijn luchtbed ligt, meegenomen om op de verzamelplek in Helsinki in het gras te kunnen liggen. Er is hier inderdaad gras, dus gebruik ik mijn matje. Om verwarring te voorkomen, mijn matje ligt op het gras. Ik lig op mijn matje. 5 minuten later wordt ik wakker. Het blijken 55 minuten te zijn, ben ik echt even weg geweest. Ik kijk om me heen en zie verschillende ligfietsen en velomobielen die ik nog niet eerder gezien had. Ik denk dat we aan het eind van de dag alle Finse ligfietsers gezien hebben die in Finland rondrijden. Het is tijd om naar de boot te rijden, we hebben de boot van 19:30 naar Tallinn. De route naar de haven is kort. We rijden over een oude spoorbaan, waar een fietspad van gemaakt is. Het doet een beetje denken aan een fietspad die we ook in Amerika gehad hebben, in Minneapolis geloof ik. Voor ik het in de gaten heb staan we voor de check-in. We kunnen alleen nog niet inchecken, want we zijn te vroeg. Rustig wachten we af, ik lees een boekje. Als de check-in begonnen is wachten we tot de rij niet al te lang meer is. Ineens worden we naar voren gewenkt door een charmante dame die het verkeer bij de check-in een beetje regelt. Snel kunnen we naar de boot en de trip naar Tallinn is relatief kort, 2 uur. Als we de boot af komen is het even zoeken naar de track richting camping, ongeveer 5km verderop. Zodra we de route te pakken hebben komen we snel bij de camping aan. En rijden er voorbij. Dat wil zeggen, iedereen behalve Markus rijdt er voorbij. Iedereen volgt blindelings de eerste rijder, alleen Markus is eigenwijs genoeg om om zich heen te kijken en een bordje camping te vinden. Al snel wordt duidelijk dat Markus gelijk had en keren we massaal om. De camping is een echte stadscamping. Links en rechts flatgebouwen en sanitair van een sporthal. Daar moeten we dan twee nachten blijven.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johann

Actief sinds 19 Mei 2014
Verslag gelezen: 399
Totaal aantal bezoekers 88001

Voorgaande reizen:

24 Mei 2014 - 29 Juli 2014

Stukje fietsen in noord-oost Europa

Landen bezocht: