Dag 59 (GBSR 16), Stopt u maar even - Reisverslag uit Stegna, Polen van Johann - WaarBenJij.nu Dag 59 (GBSR 16), Stopt u maar even - Reisverslag uit Stegna, Polen van Johann - WaarBenJij.nu

Dag 59 (GBSR 16), Stopt u maar even

Blijf op de hoogte en volg Johann

21 Juli 2014 | Polen, Stegna

Harsz – Stegna (241km)
Als één van dce eersten ben ik van de camping vertrokken. Het is rustig op straat. Dat komt niet alleen omdat het vroeg is, we proberen zoveel als mogelijk de grote hoofdwegen te omzeilen. Om niet 7km kasseien te hoeven bedwingen, is de route vlak na de camping aangepast. Het is een goede keuze. De weg is rustig en er ligt goed asfalt. Het landschap blijft heuvelachtig met hier en daar uitzichten in verschillende kleuren. Het is te weids om goed op een foto te krijgen. Bossen met allerlei verschillende loofbomen in de kleuren licht en donker groen en alle variaties daarin. Korenvelden met paarse, rode, gele of roze bloemetjes erin. Weilanden met en zonder koeien. Dorpjes bestaande uit 1 kerk en een huis en alle combinaties van bevengenoemde ingrediënten. Het uitzicht vertveelt niet.
Dan zie ik in de verte een politie-agent en een militair met een laser-gun. Ze zijn snelheden aan het controleren. Het gaat hier omhoog, ik rij niet sneller dan 25km/h. Toch moet ik stoppen. De conversatie gaat in soort van gebarentaal. Ik interpreteer de vraagtekens boven het hoofd van de politieman als een vraag wat voor soort voertuig dit is. Ik zeg “Fiets” en maak met mijn handen een gebaar of ik aan het kantklossen ben. Onbegrijpeliojk genoeg lijkt hij mij te snappen want ik kan gelijk doorrijden. Of hij begrijpt me niet en denkt gewoon dat hij hier verder toch niets mee kan.
Twee strookjes met kasseien mag de pret van de verder redelijk tot goede weg niet bederven.
Vandaag bestaat mijn lunch uit enkele bolletjes met jam. Na 190 km zie ik in een stadje ineens de fiets van Harry bij een klein eettentje staan. Ik knijp in de remmen en neem er een pitabroodje kebab als toetje voor mijn lunch. Iets later stopt ook Lars. Marcus komt even kijken maar besluit toch door te rijden.
Na de lunch rij ik door de stad en zie Harry achter me voor een rood licht remmen. Ik ga bij het volgende licht het fietspad op om even wat langzamer te rijden en Harry op te wachten zodat we samen het stadje uit kunnen rijden. Het fietspad wijkt uit naar rechts en door de hoge stoeprand kan ik niet terug de rijbaan op. Tegen de tijd dat ik weer terug ben op de juiste weg is Harry al voorbij gereden. 20km voor de camping volgt de route over een half verharde weg. Ik heb er geen zin in en verzin een omrijroute. Blijkt achteraf niet zo’n goed idee. De half verharde weg in de route was kort. In mijn omrijroute kwam ik een veel langere halfverharde weg tegen. Nou ja, toch heelhuids de camping gehaald. Stegna is een ontzettend toeristische badplaats. Voordeel is veel restaurantjes. Nadeel is de herrie van het vertier met als hoogtepunt de karaoke bar vlak bij de camping. Gelukkig heb ik oordopjes.

  • 22 Juli 2014 - 16:22

    Ruud En Hennie:

    Hoi,hoi Jopie,

    Je had het natuurlijk kunnen weten dat er iets niet goed zou gaan met het fietspad en met de omrijroute.
    Je achternaam is en blijft Schouten en dan weet je het wel.
    Nog veel leuke kilometers en kom heelhuids thuis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johann

Actief sinds 19 Mei 2014
Verslag gelezen: 480
Totaal aantal bezoekers 87790

Voorgaande reizen:

24 Mei 2014 - 29 Juli 2014

Stukje fietsen in noord-oost Europa

Landen bezocht: