Dag 60 (GBSR 17), Europees Centrum voor Solidairit - Reisverslag uit Chmielno, Polen van Johann - WaarBenJij.nu Dag 60 (GBSR 17), Europees Centrum voor Solidairit - Reisverslag uit Chmielno, Polen van Johann - WaarBenJij.nu

Dag 60 (GBSR 17), Europees Centrum voor Solidairit

Blijf op de hoogte en volg Johann

22 Juli 2014 | Polen, Chmielno

Stegna – Chmielno (83km)
We zijn op weg naar Gdansk. We rijden over een drukke weg en dat vind ik erg vervelend en vermoeiend rijden.
In Gdansk rijden we het voetgangersgebied in. We verzamelen de fietsen bij een terras en gaan om beurten even de stad in. Niet te lang want om 12 uur moeten we op het Solidariteitsplein zijn. Daar hebben we een afspraak met de directeur van het nieuwe Europese Centrum voor Solidairiteit (ECS). Het gebouw gaat pas in augustus open, maar wij kunnen een kijkje nemen. Veel valt er niet te zien. In een ander gebouw krijgen we twee korte filmpjes te zien over de bouw en doel van het centrum. Ik denk dat als het centrum klaar is, het zeker de moeite waard is om te bezoeken als je in Gdansk ben. Het gaat vooral over de geschiedenis van de USSR en de val daarvan. De afbraak van de USSR is hier begonnen. Na het bezoek fietsen we richting camping. Het is niet ver vandaag, maar we fietsen voornamelijk over drukke wegen. Op één moment rijden we over een weg die verdomd veel weg heeft van een autoweg, maar het niet is. Ik ben blij als we daar vanaf zijn. 5km voor de camping gaat de track eindelijk de hoofdweg af. Helaas wordt de weg al snel hal;f-verhard en zelf volledig onverhard. De camping ligt aan een meer en de standplaatsen voor tenten en caravans is in terrasvorm opgebouwd. Ik duik het water in, maar kan pas om 8 uur weer een droge broek aantrekken omdat de bezemwagen weer ver nar de laatste fietsers binnen komt. Erwin, de chauffeur, heeft een eigen agenda. Nou ja, hij doet het vrijwillig en we hoeven onze bagage niet in de fiets mee te nemen. Dus we moeten ook weer niet te veel klagen, het hoogst nodige hebben we toch wel bij ons.
Helaas doen ze op de camping hier niet dat het om 22:00 uur stil moet zijn. Ook hier wordt behoorlijk herrie gemaakt na 10 uur, het is afwachten hoe laat de stilte valt...