Dag 24 (kayak dag 3), Meewind - Reisverslag uit Stranda, Noorwegen van Johann - WaarBenJij.nu Dag 24 (kayak dag 3), Meewind - Reisverslag uit Stranda, Noorwegen van Johann - WaarBenJij.nu

Dag 24 (kayak dag 3), Meewind

Blijf op de hoogte en volg Johann

16 Juni 2014 | Noorwegen, Stranda

Ytste Skotet – Stranda (14km)
Lennart mag voor het eerst in zijn carriere zijn ehbo-setje open maken. Door de waterschoentjes is boven mijn linker hiel een stuk vel open geschuurd en dat voelt best niet prettig aan. Dat mag dus evebn afgeplakt worden. Helaas geen Mickey Mouse pleister.
Vandaag een lang stuk door het fjord. Inmiddels komt de Hurtigerute 2x per dag voorbij, opweg naar en terugkomend van Geiranger. De Hurtigerute is een veerboot die tussen Bergen en de Trondheim een aantal plaatsen aandoet. Geiranger is er dus ééntje van. Ook varen er regelmatig cruiseschepen voorbij, maar die zien we meestal pas als we al op de eindbestemming zijn. Vlak voor de lunch gaat Rogier linksaf naar een plaatsje om boodschappen voor het avondeten te doen. Wij varen rechtdoor naar een kleine uitloper uit het land, waar we lunchen. Hier staat een kleine vuurtoren en een oud handelshuis met goed onderhouden tuin. Je kan er alleen over water komen. De oude man die dit onderhoudt vind het wel leuk dat er weer eens mensen langs komen, maar spreekt alleen Noors. Helaas spreken wij dat niet dus de conversatie ging niet veel verder dan hallo en dag. De man is er alleen overdag, ’s avonds gaat hij met het bootje weer terug naar het dorpje waar Rogier boodschappen is gaan doen. Als Rogier aankomt spreekt hij nog even met de man. Het liefst zou de man de hele middag met Rogier praten, maar we moeten weer verder. Door de meewind komen we vroeg aan op het einddoel, een plekje recht tegenover Stranda. Na kort overleg besluiten we om naar Stranda te gaan, zodat we daar boodschappen kunnen doen voor de rest van de trip. Snel komen we in Stranda aan, vlak bij de camping. Daar zetten we de tenten op. We eten vandaag pannenkoeken. Na het eten kijken we nog even naar het laatste half uur van Duitsland tegen Portugal (4-0). Na de wedstrijd gaat Rogier met de bus naar Ålesund om het busje met trailer op te halen en Lennart haalt de boodschappen voor de rest van de week. Morgen zet Rogier het busje met trailer in Geiranger neer en gaat met de boot naar Hellesylt waar het andere busje staat. Daarme rijdt hij naar huis. Met wind mee hebben we vandaag bijna 10 km/h als maximum snelheid gehaald, dat vind ik best vlot.
Naast de camping staat een heleikopter geparkeerd, na een hoop lawaai stijgt hij op en vliegt over het fjord heen en weer, soms met iets hangend aan een haak, andere keer zonder bagage. Airlift heet het bedrijf. Het zal wel een mobiele kraan zijn. Koen, Lennart en ik hebben nog een paar potjes Take 5 gespeeld, heb ik het in ieder geval niet voor niets meegenomen. Om 12:00 is het nog steeds licht genoeg om zonder lampje het één en ander in mijn schriftje te krabbelen. Later blijkt het net zo (on)leesbaar te zijn als wanneer ik het overdag zou schrijven. Ook hoor je de hele nacht door vogels fluiten. Je hebt behoorlijk wat doeken nodig om die vogels te laten zwijgen.

• 24 Juni 2014 - 20:33

Lennart Van Glabbeek:

Hallo Johann!

Tof om te lezen hoe jij de trip beleefd hebt.
    Ik heb nu een aantal verslagen van je gelezen.
    En omdat ik niet echt een lezer ben doe ik er morgen weer een aantal en zo verder.

Ik vond de 6 kayakdagen heel gezellig!Je humor werd zeer gewaardeerd ;-)
    En ik denk dat ik ook voor Koen en Rogier kan spreken.

Veel plezier nog op de rest van je tocht!
    En succes met de drie zware baltische-zee-weken.