Dag 30, Pukkeltjes - Reisverslag uit Vadheim, Noorwegen van Johann - WaarBenJij.nu Dag 30, Pukkeltjes - Reisverslag uit Vadheim, Noorwegen van Johann - WaarBenJij.nu

Dag 30, Pukkeltjes

Blijf op de hoogte en volg Johann

22 Juni 2014 | Noorwegen, Vadheim

Førde – Birkeland Camping (80km)
Zoals de meeste stadjes hier heb ik Førde ook binnen enkele minuten gezien. Hoewel, ik blijf langer in de stad dan mij lief is. De eerste klim begint al direct. Dat is het nadeel van de wegen bij de kust. Ze komen allemaal op 0m hoogte uit en blijven daar over een lengte van, laten we zeggen, een bruggetje. Vlak kennen ze hier niet. Het is of een helling van 7% á 8% omhoog of 7% á 8% omlaag. Als je op 0m zit ga je dus per definitie omhoog. (Niet helemaal waar, bij Davik ligt een tunnel onder het fjord door, deze gaat tot 80m onder zeespiegel).
De eerste 10 km gaat over de E39. Normaal gesproken is deze weg druk, maar nu is er weinig verkeer omdat het zondag ochtend is. In die 10 km klim ik naar ongeveer 350m hoogte. Ik neem de aftakking en kom op de 57 terecht. Hier zit helemaal weinig verkeer op. Net als op andere dagen geniet ik van het constant veranderende landschap. Kleine stroompjes die in wilde watervallen veranderen en kleine vogeltjes die grotere vogels wegjagen waarbij ze het geluid van een klapperende vlieger nabootsen. Onderwijl dreigen de beenspieren te weigeren. Het gaat met wandeltempo omhoog maar zelfs dat is nog te snel. Regelmatig moet ik nu stoppen. Zo erg is dat niet, want overal is wel een mooi plekje om stil te staan. Het is droog, maar de wolken blijven me continue met donkergrijze wenkbrouwen boos aankijken. De wind komt uit het noorden. Zo te voelen ligt er nog genoeg ijs op de noordpool, want de wind voert een ijzige kou mee. Campings zijn in deze regio langs de kust schaars. Raar, want het is een geweldig mooi gebied. De bergen zijn hier wel iets kleiner dan iets verderop. Dat houdt de wegenbouwer hier niet tegen om toch steile hellingen neer te leggen. Voor ik ging kayakken heb ik een kaart van deze omgeving gehaald. Op deze kaart staan campings. Ook de camping waar ik vandaag naar toe wil. Het is alleen niet heel duidelijk waar die camping nou precies zit, dus in mijn route heb ik het een beetje gegokt op een aftakking van de 57. De camping kan op de kaart gezien net zo goed aan de andere kant van een bergje liggen. Ik zal het wel zien als ik bij het kruispunt van de 57 met het zijweggetje aankom. Nog 1 km tot het kruispunt, het wordt spannend. Nog 500m, ik zie nog geen teken van een camping in de omgeving. Ik kom bij het kruispunt... Hoera, een bordje Birkeland Camping! Nog 1,5 km, het is wel weer een stukje klimmen, maar dit is gelukkig geen 8%. Dit is 10%.
Ik kom op de camping aan. Er is niemand aanwezig, maar volgens de instructie kan ik mijn tent ergens neerzetten en komt vanavond iemand langs om het geld te innen. Het is nu vanavond en ik heb nog niemand gezien. Ik ga vroeg slapen, want de tour winnen doe je in bed, heb ik weleens gehoord. Ik hoef niets te winnen, maar het is wel prettig als ik morgen de 3 kleine pukkeltjes die ik op moet wat soepeler kan overwinnen dan vandaag. Ter info de hoogte van de pukkeltjes van morgen: 200m, 150m en 75m. Zal wel weer 8% zijn. Ter vergelijking de pukkeltjes van vandaag: 350m, 150m en 300m (totale klimmeters 1140m). Makkie dus morgen... hoop ik.

  • 23 Juni 2014 - 00:04

    Gerrit Schoone:

    He Johann , ben blij te lezen dat het goed gaat met je en dat je je humor nog hebt.
    hoe gaat het met de koekkoek of de roekoek ?
    Succes met de reis en ik blijf lezen.

  • 23 Juni 2014 - 00:04

    Gerrit Schoone:

    He Johann , ben blij te lezen dat het goed gaat met je en dat je je humor nog hebt.
    hoe gaat het met de koekkoek of de roekoek ?
    Succes met de reis en ik blijf lezen.

  • 23 Juni 2014 - 21:45

    Iemie:

    Hoi Jopie, ik lees elke dag met veel plezier je verslag. Je maakt zo nog eens iets mee he.... Heel veel succes met de pukkeltjes morgen. Jammer dat je niet door Zweden gaat mijn oom en tante zijn nu in hun huis in sarna...dat ligt ongeveer waar je nu bent maar dan rechtsaf zeg maar. Nou waar je nu bent is het ook schitterend weten we uit ervaring..geniet er maar van..

  • 24 Juni 2014 - 21:17

    Ingrid:

    Hee Johann, superleuk om je reis mee te beleven in je verhalen. Ik geniet er enorm van. Niet zo enorm als jij ongetwijfeld doet, maar ja dat zou ook niet eerlijk zijn; jij doet al het zware werk. Ik hoef alleen maar m'n laptop aan te zetten ;-)
    Veel plezier en sterkte met de pukkeltjes!
    Ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johann

Actief sinds 19 Mei 2014
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 88236

Voorgaande reizen:

24 Mei 2014 - 29 Juli 2014

Stukje fietsen in noord-oost Europa

Landen bezocht: