Dag 34, Luxe cabin - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Johann - WaarBenJij.nu Dag 34, Luxe cabin - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Johann - WaarBenJij.nu

Dag 34, Luxe cabin

Blijf op de hoogte en volg Johann

26 Juni 2014 | Noorwegen, Stavanger

Bergen camping – Ferry Bergen-Stavanger-Hirsthals (22km)
Een kort stukje vandaag. Eerste kilometer moet ik over de drukkeE39 en het gaat nog omhoog ook. Voor ik me voor de vrachtwagens gooi wacht ik even een rustig moment af. Heet is zover, ik probeer wat snelheid te maken, hier is het even soort van vlak, maar al gauw begint de helling omhoog te lopen. 12 km/h, harder gaat het niet. Inmiddels heeft een vrachtwagen zich achter mij gemeld, hij kan er niet voorbij, maar ik zie dat de auto’s voor me niet veel harder rijden. Het heeft voor hem dus ook geen zin om in te halen. Sneller dan verwacht begint links van de weg het voet/fietspad. Ik stuiter dit pad op en blijf het pad zo lang mogelijk volgen. Ze zijn hier bezig om een tunnel aan te leggen voor de E39. Ze zijn bijna klaar, nog een maand of 2 werk denk ik. Maar ook verder op de route zijn ze behoorlijk bezig. Fietsers en voetgangers worden in allerlei bochten omgeleid en ik moet op een gegeven moment zelfs uitstappen omdat de bocht niet met de Quest te halen valt en de hoek met de aanhanger te scherp is om achteruit te manoeuvreren. Soms bestaat het fietspad uit een tijdelijk grindpad. De aansluiting met het wegdek is niet overal even soepel en ineens sta ik stil omdat mijn achterwiel doorslipt. Er komt direct een man op me aflopen “Ik help je wel even” en hij duwt me over het hobbeltje. Het is een Noor, maar hij herkent de quest. Hij zegt dat in Bergen zeker 3 velomobielen rondrijden en dat hij er aan denkt om er ook één aan te schaffen voor woon- werkverkeer. Na een kwartiertje nemen we afscheid en rij ik verder richting Bergen.
Ik kom vandaag niet echt uit de bebouwing, maar zodra ik weer op nationale sykkelroute 1 zit is er haast geen verkeer meer en krijg ik wat leuker uitzicht over het water. Ik zie bergen liggen en zie ook de haven waar ik moet zijn. Het is nog ongeveer 5 kilometer. Bergen is niet groot. Zodra ik in het centrum zit, ben ik er ook alweer bijna uit. Ik kom langs de eerste haven. Ik zie daar twee oude bekenden. Grote jongens, waarvan één iets kleiner dan de ander. Bij nader inzien is de kleinere niet een bekende. Het zijn de Aida en de Rijndam. De Aida zag ik ergens in de buurt van Geiranger. De Rijndam lijkt me een zusterschip van de Rotterdam, die ik ook bij Geiranger zag.
Ik kom bij de tweede haven aan. Rechts de terminal voor de Hurtigerute, die hoef ik niet te hebben. Links naar mijn boot. Het inchecken is nog niet begonnen, maar dat kan wel elk moment gebeuren. Ik blijf dan maar bij m’n fiets. Het duurt nog wel even voor de boot vertrekt, maar de tijd gaat snel door leuke gesprekken met wat Duitsers en een enkjeke Nederlander. Voor de boot had ik een reservering gemaakt voor een fiets. Meestal vinden ze bij zo’n grote ferry dat mijn fiets als motor of kleine auto moet worden gerekend vanwege de grootte. Daar had ik al rekening mee gehouden en mijn portemenee klaar liggen, maar ik krijg de sleutel van mijn hut en kan door rijden.
Uiteindelijk kan ik aan boord. Ik ga direct naar mijn hut om daar wat spullen neer te gooien. Omdat ik bij het boeken alleen keus had voor een luxe hut of een stoel, heb ik voor luxe gekozen. Ik heb daar geen spijt van. Het is een kleine hotelkamer, met eigen badkamer en een tv.
De reis naar Stavanger gaat vlot, maar in Stavanger vertrekken we 2 uur later dan gepland. Volgens eerdere omroepberichten zouden we wel nog steeds 7:30 in Hirsthals aankomen. Toch vroeg op dus.
Even Zuid-Korea – België afkijken (is nu 0-1) en dan slapen, alweer in een echt bed, dat is de 2e keer al deze vakantie, het moet niet gekker worden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johann

Actief sinds 19 Mei 2014
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 88025

Voorgaande reizen:

24 Mei 2014 - 29 Juli 2014

Stukje fietsen in noord-oost Europa

Landen bezocht: