Dag 18, Museumbezoek - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Johann - WaarBenJij.nu Dag 18, Museumbezoek - Reisverslag uit Sogndal, Noorwegen van Johann - WaarBenJij.nu

Dag 18, Museumbezoek

Blijf op de hoogte en volg Johann

10 Juni 2014 | Noorwegen, Sogndal

Sogndal – Bøyum (35km)
Lekker laat weg want ik hoef maar iets van 30km. Even een bergje over en ik ben in Bøyum. Ik kies voor de E5. Er is een ander weggetje, maar ik zag op de kaart al dat deze in 5 km naar 400m stijgt. Niet doen dus. De E5 is rustiger dan ik had verwacht, maar de zon is feller dan gemeen. Het lijkt wel een wandelvakantie. De eerste 15 kilometers fiets ik 5, 6 of 7 km/h. Het landschap is wel weer verschrikkelijk om naar te kijken, wat een straf om hier te fietsen ;-)
Op het hoogste punt van de weg (500m) begint een tunnel. De tunnel is bijna 7km lang, maar gaat naar beneden. Het leuke is dat je officieel niet met de fiets die tunnel in mag. Waar moet je dan heen? Hier is niet eens een omrijroute mogelijk.
Naar beneden ga ik toch net zo hard als de auto’s, dus dat maakt ook niet veel uit. Na de tunnel een korte daglicht-geniet-moment en dan nog een tunnel van 2,5km. Ook dit gaat nog steeds naar beneden. Om 13:00 kom ik bij de camping op zeeniveau aan. Ik parkeer m’n tent en zet m’n fiets neer. Vlak buiten de camping is een gletjer-klimaat museumpje. Laat ik die maar met een bezoek vereren. Het stelt niet heel veel voor, maar toch leuk voor een onderbreking. Een echte gletjer experiënce, met trilplaat en lichteffeccten. Beetje efteling maar iets ander niveau. Daarna nog een filmpje over de gletjers hier in de buurt. Het filmpje is niet echt samenhangend, maar wel mooie beelden op 5 doeken geprojecteerd. Het was een one-man show. Dat wil zeggen dat ik de enige in de filmzaal was. Verder stonden er nog wat mamoeten buiten. Beelden dan, want ze schijnen een paar jaar geleden uitgestorven te zijn. Verder was er een tentoonstelling hoe gletjers ontstaan enzo. Niet veel van geleerd, maar toch leuk voor de afwisseling.
Nog even een geweldige magnetronmaaltijd gehaald bij de supermarkt 2,5km verderop. Die ga ik zo eens op m’n gemakkie opeten. Als de zak chips leeg is dan natuurlijk hè, maar dat lijkt me logisch.

  • 16 Juni 2014 - 22:20

    Beekie:

    klinkt als een werkvakantkie joh

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johann

Actief sinds 19 Mei 2014
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 88147

Voorgaande reizen:

24 Mei 2014 - 29 Juli 2014

Stukje fietsen in noord-oost Europa

Landen bezocht: