Dag 19, Tunnels & hutten - Reisverslag uit Byrkjelo, Noorwegen van Johann - WaarBenJij.nu Dag 19, Tunnels & hutten - Reisverslag uit Byrkjelo, Noorwegen van Johann - WaarBenJij.nu

Dag 19, Tunnels & hutten

Blijf op de hoogte en volg Johann

11 Juni 2014 | Noorwegen, Byrkjelo

Bøyum – Byrkjelo (55km)
Tunnels, die kennen ze hier wel. Ik weet niet precies hoeveel ik er vandaag tegen ga komen, maar ik denk dat ik weinig zon licht ga zien onderweg. Dat kan ook met het dikke wolkendek te maken hebben. Vanochtend vroeg regende het een beetje, maar dat weet ik niet want toen sliep ik. Tegen de tijd dat ik wakker wordt en weg ga is het droog. Wel wolken die het spelletje met elkaar spelen Wie-kan-het-meest-donker-grijs-zijn. De wolk boven mij wint, maar hij houdt zijn regendruppels nog vast. Het is niet koud dus gaat ook vandaag weer gewoon de korte broek aan. Als het goed is vandaag voorlopig de laatste echte klimdag. Ik knars naar boven en geniet van het uitzicht op verschillende gletsjers. Ik kom aan bij het einde van dit dal. Hier begint de eerst tunnel van vandaag. Verboden voor fietsers staat er weer. Alternatief is om loodrecht de gletsjer op te rijden. Dat ga ik niet eens proberen. Dat kan ook helemaal niet. Ik eet en drink even wat voor ik de tunnel in ga. De tunnel is 6,5km lang en gaat van 160m naar 360m hoogte. De komende periode verblijf ik in de tunnel. Zodra ik de eerst tunnel uit ben gaat de weg weer naar beneden. De tweede tunnel komt eraan. En de volgende. En de volgende. Etc. Ik kom uit op 200m hoogte en fiets langs een meer (Kjøsnesfjorden). Ook hier weer tunnels, maar ik zie een weg langs de komende tunnel van 2,5km lopen. Mooi, ook al ligt er hier en daar een plukje sneeuw tegen de bergwand aangeplakt, deze bypass zal wel sneeuwvrij zijn. En dat is hij ook. Zoals gewoonlijk is de bypass de oude rijbaan. Heerlijk rustig en uitzicht op het meer en de bergen (en donkere wolken). Aan het eind van de bypass wil ik, tussen twee tunnels in, weer de weg op. Helaas, pindakaas. Een rij barriers weerhoud mij ervan om de weg op te rijden. Nergens een kleine opening en de weg die ik volgde houdt hier echt op te bestaan. Twee mogelijkheden: één: ik til mijn fiets en kar over de barrier, twee: ik rij 2,5km terug om vervolgens 2,5km door de tunnel terug te rijden. Ik besluit om optie twee te kiezen.
In Skei doe ik wat boodschappen en rij Våtendalen in. Een geweldig dal, maar de sluizen zijn inmiddels open gezet dus ik heb geen zin om te stoppen. Ondanks de regen geniet ik wel van het uitzicht. Dit is overigens de eerste keer in de vakantie dat er een serieuze regenbui naar beneden komt.
Vandaag is Byrkjelo mijn eindbestemming. Ik kom er vroeg aan en omdat het nog regent besluit ik voor de verandering een hut te nemen. Een nette camping en ditto hut. Met electrisch fornuis. Nog even wat vlees gehaald bij de Coop en straks maar weer een kook-poging doen.

  • 11 Juni 2014 - 19:40

    Adri Manhave:

    Hoi Johann,

    Bekende plaatjes! Zowat alle plaatsen waar je langs komt hebben wij al meerdere keren gezien, niet met de fiets, wel met de camper. Het gletschermuseum hebben we ooit ook bekeken, Bøyabreen gaan we zowat elk jaar even kijken. Verveeld nooit die gletschers!
    Tja, die bypasses......... Kan inderdaad zomaar gebeuren dat de weg ophoud, precies zoals jij beschreef, en dan staat er niet eens een bord van te voren.......Rare jongens die Noren........ Duidelijk nog niet ingesteld op vakantiefietsers! Weinig fietsinfrastructuur sowieso, en verbodsborden zetten op de tunnelingang gaat prima, een (berijdbaar) alternatief buitenom de tunnel is soms wel erg veel moeite.......
    Ik heb er mee leren leven en bepaal grotendeels mijn eigen regels, wat er vaak op neer komt je gezonde verstand voorrang te geven.

    Groeten en prettige voortzetting!

    Adri.

  • 16 Juni 2014 - 22:18

    Beekie:

    helemaal met adri eens... gelukkig joepels een wijsman

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johann

Actief sinds 19 Mei 2014
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 88219

Voorgaande reizen:

24 Mei 2014 - 29 Juli 2014

Stukje fietsen in noord-oost Europa

Landen bezocht: